úterý 8. prosince 2015

Neoimpresionismus a dobové poznatky optiky

Neoimpresionismus 
- zahrnuje další dva termíny pro stejný druh obrazů:
1.  -  DIVIZIONISMUS    (diviser = dělit)
         teorie skládání barev dle tehdejších poznatků optiky - oddělené barevné body se skládají až             na sítnici  oka v určité vzdálenosti od obrazu a modelují  tvar - tak vzniká určitá chvějivost                 obrazu
2.  -  POINTILISMUS  (point = bod)

  • praxe, způsob malování pomocí barevných bodů
  • vycházejí z nauky o barvě - impresionisté nauku  užívali pocitově, neoimpresionisté vědecky






Hnědá barva vzniká smícháním všech tří základních barev, proto se nemůže objevit na duze, kde se vždy mísí dvě barvy, které se jakoby překrývají.

Barvy, které stojí přesně naproti sobě jsou barvy komplementární, česky doplňkové. Jsou to barvy, které se objevují na barevném negativu analogového filmu.



Ze znalosti nauky o barvě pak vznikají zrakové klamy:


Přidat popisek

Dívejte se na tečku ve středu alespoň jednu minutu, poté se podívejte na bílou stěnu. To, co uvidíte, je paobraz, barvy které uvidíte, jsou komplementární k těm, které jsou na obrázku.

Růžová barva (magenta) v těsném sousedství zelené tmavne, zelená je také ovlivněna a vypadá jinak než "zředěná" bílou.

Které políčko je tmavší, A nebo B? Obě jsou naprosto totožně šedé.



Točí se vám tanečnice napravo nebo nalevo? Pokud napravo, vaše jednání více ovlivňuje hemisféra, která má na starost citové prožívání, pokud nalevo, jste spíše racionální. Dokážete přepínat mezi točením napravo a nalevo? Pak jsou vaše hemisféry vyladěné do rovnováhy.

Ale zpět k malířství!

Paul Signac (1863 - 1935)

P. Signac vytváří obrazy pomocí oddělených barevných bodů, které se spojují až na sítnici oka. Výsledkem je chvějivost obrazu.

Cílem rozkládání barev je dosáhnout intenzívnější barevné zářivosti, vyvolat v oku diváka dojem barevného světla míšením vedle sebe ležících barevných částečekztělesnit tak skvělý jas barevného světla přírody.“ 






Důsledné sledování techniky dovedlo původní živost bodové techniky k ustrnutí a dekorativnosti obrazů.
Georges Seurat
(1859 - 1891)


Téma "Dámy s opičkou" se u Seurata opakuje .


"Nedělní odpoledne na ostrově Grande Jatte



Seurat stejně jako Signac dospěk k dekorativnosti na úkor živosti vyjádření.




Žádné komentáře:

Okomentovat