- 1. avantgardní hnutí 20.století
- francouzský výtvarný směr spřízněný s německým expresionismem
- název hnutí dal výtvarný kritik Louis Vauxcelles, když na podzimním Salonu r.1905 zvolal při pohledu na donatelovsky laděnou sochu dítěte mezi zářivě barevnými obrazy: “Donatello parmi les fauves” (Donatello mezi šelmami)
- fauvismus osvobodil barvu od kopírování přírody
- barvy výstřední, temperamentní, křiklavé, čisté plochy barev
- vybuchující barevné akordy
- radost z barev
- zástupci se dělí na “šelmy” (fauves - André Derain, Maurice de Vlaminck) a “šelmičky” (fauvettes - Raoul Duffy, Albert Marquet, Georges Roualt, Georges Braque,...)
- “král divoké zvěře” = Henri Matisse
Henri Matisse (1869 - 1954)
- Vytváří spíš atmosféru a dekorativní plochu než popisnou realitu.
- Z fauvistů nejstarší a nejprograsivnější, z toho pramení jeho morální autorita mezi “šelmami”.
- Založil 1.výtvarnou školu postavenou na osobitosti tvorby žáků, nikoli na napodobování vzorů.
- Malovat začal víceméně náhodou, když dostal zánět slepého střeva a v nemocnici s ním ležel na jednom pokoji pacient, který si krátil chvíli malováním. Totéž doporučil Matissovi a ten pak za své obrazy sklízel obdiv celé nemocnice. Svět umění už neopustil. Přestože se v roce 1941 musel kvůli rakovině vzdát olejomalby, vytvářel rozměrné dekorativní koláže z barevných papírů. Říkal tomu, že "maluje nůžkami".
- Portrét paní Matissové (rozešli se po 41 letech manželství!) přezdívaný též "Dáma se zeleným pruhem".
- Pro fauvismus, a Matissovu tvorbu zvlášť, je typická kombinace komplementárních barev, které vytvářejí maximální barevný kontrast jako v případě právě tohoto portrétu - každá barva na plátně má i svůj komplement.
André Derain (1880 - 1954)
- Druhý ze “šelem” po Matissovi
- Hledal neustále souvislosti s klasickým realistickým malířstvím
- V roce 1905 obchodník s obrazy, Ambroise Vollard, vykoupil celý Derainův ateliér a tak zpopularizoval jeho umění
- Toužil malovat jen čistými barvami
- Postupně přešel ke kubismu
- V období 2. světové války si ho vyžádal Hitlerův ministr zahraničí Ribbentrop, aby portrétoval jeho rodinu. Derain po dlouhém přemlouvání do Německa odjel, proto byl po válce nařčen z kolaborace.
- V roce 1954 ho srazil nákladní automobil. Přestože nebyl nijak vážně zraněn, utrpěl takový otřes, že se z něho již nevzpamatoval.
Na Derainově portrétu Henriho Matisse je vidět práce s komplementárními barvami a současně souvislost s klasickým realistickým malířstvím: bez ohledu na lokální barevnost jsou tmavé barvy užité ve stínech (např. modrá polovina obličeje) a světlé barvy ve světlech (např. červená ve vousech).
Modrá voda je klišé - voda je průhledná. Na Derainově obraze může být zkalená, mělká s prosvítajícím písečným dnem nebo se v ní odráží sluneční paprsky... Jaký je váš názor?
Maurice de Vlaminck (1876 - 1958)
Pochází z hudebnické rodiny, sám dlouhou dobu studoval hru na housle. Také uvažoval o dráze profesionálního cyklisty, kterou mu však přerušil skvrnitý tyfus.
K malování se dostal až v roce 1900, kdy se setkal s Andrém Derainem. Velký vliv na něj měla také tvorba Vincenta van Gogha, od něhož převzal zvyk vytlačit na plátno celou tubu barvy a potom ji zpracovávat hrubými tahy štětce. To také silně popuzovalo dobovou kritiku, nicméně Vlamincka posunovalo stále blíže k expresionismu.
Žádné komentáře:
Okomentovat