20.2.1909
vyšel v pařížském
listu Le
Figaro
“Manifest
futurismu”
“Tímto zdrcujícím a násilím planoucím manifestem se začne z Itálie šířit futurismus - protože chceme zemi osvobodit
od páchnoucí
gangrény
profesorů,
archeologů,
antikvářů
a teoretiků.” Filippo Tommaso
Marinetti (1876 - 1944)
“Prohlašujeme, že se nádhera světa obohatila o novou krásu: krásu rychlosti. Závodní automobil se svou kapotou ozdobenou velkými rourami podobnými hadům s výbušným dechem, …řvoucí automobil, jenž jako by se řítil po dělových nábojích, je krásnější než Niké ze Samothráky.”
“Budeme oslavovat
válku, tu jedinou
opravdovou
očistu celého světa…”
Na rozdíl od předchozích
směrů si futuristé
název pro svůj umělecký
styl vybrali
sami (futurus
= budoucí).
Futuristé zavrhli všechny své předchůdce, distancovali se od všech předešlých výtvarných směrů.
Hledali nový výraz pro pohyb, propagovali svět techniky, rychlost, anarchismus, destrukci.
Futuristé chtěli zlikvidovat harmonii a veškeré konvence.
11.2.1910
vychází,
opět v Paříži, Manifest futuristických malířů, následuje prohlášení Futuristická malba (11.4.1910)
Programu futuristů odpovídají i názvy jejich děl: Dynamika automobilu, Rvačka v pasáži, Svalový
dynamismus...
“Pohyb, který chceme zachytit
na plátno, nadále nebude fixovaným
okamžikem
v univerzálním dynamismu. Bude to jednoduše sám dynamický vjem.” z prohlášení
“Futuristická malba”
1.výstavu
uskutečnili
v Miláně v roce
1911. Po zdrcující
kritice
Ardenga
Sofficiho
zbili. Přesto se k
nim v roce 1913
připojil.
Někteří futuristé vycházeli z chronofotografií Etienna Julese Mareye či Antona Giulia Bragaglia. Podobným způsobem vznikl Duchampův “Akt sestupující se schodů”.
M.Duchamp
„Akt sestupující se schodů II.“
Druhou metodou futuristického zobrazování je metoda divizionistická, kterou používal zejména Giacomo
Balla (1871 - 1958)
Umberto Boccioni (1882 - 1916)
Gino Severini (1883 - 1966)
Carlo Carra (1881 - 1966)
Luigi Russolo (1885 - 1947)
V hudbě: INTONARUMORI
- „stroj
na hluk“
Luigi
Russolo
Žádné komentáře:
Okomentovat