středa 11. května 2016

Zrod abstrakce

Abstraktní, nepředmětné, nefigurativní, konkrétní  umění
...nefigurativní malířství se vyznačuje tím, že nezobrazuje žádný předmět (člověka, krajinu apod.), proto se mu říká malířství nepředmětné, abstraktní či nezobrazující.“                       Encyklopedie světového malířství
abstraktní umění zobrazuje to, co v reálném světě neumíme uchopit, osahat a ani uvidět
nepředmětné umění nezobrazuje předměty
nefigurativní umění nezobrazuje figury
konkrétní umění je to, které zobrazuje věci neviditelné, myšlenky, pocity, melodie a ty pod rukama umělců dostávají konkrétní podobu
Další směry, které jsou spojeny s abstrakcí:
ü abstraktní expresionismus
ü taschismus
ü lyrická abstrakce
ü informel
üaktion painting
ü color fields painting
ü hard edge
ü minimal art
ü konstruktivismus
üexplozionalismus
ü orfismus…
Za první abstraktní malíře jsou považováni:
  • Robert Delaunay
  • František Kupka
  • Vasilij Kandinskij


Robert Delaunay

„Barvy reagují jako soustředné kruhy, vyvolané pádem kamene do vody.“
Robert Delaunay


František Kupka
přestože Čech, Francouzi ho považují za „svého“ umělce
k malování přistupoval často velmi vědecky a v jeho obrazech se také odrážejí různé vědní obory - od botaniky přes mineralogii až k matematice
Pařížské období
Pasák

Symbolismus

Orfismus





Konstruktivismus

Ocel pije, 1927

Úsměv O, 1933 (25 mil. korun)
Vasilij Kandinskij (1866 – 1944)
Narodil se v Rusku, v rodině vyhnance, vystudoval práva, pak odjel do Mnichova studovat malířství. Žil v Německu i Francii, do Ruska se už nevrátil.
„Každá forma má obsah – vnitřní znění. Neexistuje forma, jako ostatně nic na světě, která by nic neříkala.“
 O tom, jak přišel Kandinskij k abstrakci, se traduje historka. Prý přišel pozdě v noci do svého ateliéru a všiml si překrásného obrazu, který předtím nikdy nevěděl. Na obraze nebylo zátiší, portrét ani krajina, a přesto k němu promlouval svou kompozicí, barvami a tvary, byl jím okouzlen. Druhý den pak zjistil, že je to obraz, který namaloval sám, ale opřel ho o zeď vzhůru nohama. Tak došel k výsledku, že obraz může být abstraktní, sám však trval na označení "konkrétní umění" (viz výše).






Žlutá, červená, modrá













Žádné komentáře:

Okomentovat